Cum trebuie tratată, în mod corect, chestiunea Basarabiei? Când este bine și când nu este bine să se organizeze un referendum, pentru o problemă națională? Care au fost efectele invadării Europei de către Armata Roșie, inclusiv asupra Rusiei? Pe cine reprezenta această armată? Cine se face vinovat pentru faptul că efectele pactului Ribbentrop-Molotov nu au dispărut nici azi, deși Uniunea Sovietică nu mai există? Existau semne premergătoare recesiunii ce a lovit lumea în anul 2009?
Toate acestea sunt întrebări pe care și le pun mulți români, iar răspunsurile le puteți găsi în textul de mai jos. Acesta este un fragment din volumul „Nimic fără Dumnezeu - Noi convorbiri cu Mihai I al României”, de Mircea Ciobanu, apărut în 1992 la Editura Humanitas. Toate drepturile asupra volumului aparțin editurii.
Dialogul citat reflectă situația politică din noiembrie 1991, momentul în care a fost înregistrat acest interviu, la reședința regală de la Versoix, Elveția.
BASARABIA
Mircea
Ciobanu: Sire, anul trecut, în timp ce
transcriam convorbirile de pe banda magnetică, am avut impresia că
n-am insistat destul asupra chestiunii Basarabiei. Și asta nu pentru
că subiectul ar fi fost de mai puțină importanță decât altele,
ci pur și simplu pentru că nu știu ce fel de sfială m-a
împiedicat să revin asupra lui. Revin acum: care este ultimul
cuvânt al Majestății Voastre în această problemă?
Mihai
I al României: Sunt multe de spus. Dar,
înainte de orice, trebuie să ne înțelegem că vorbim despre
România și despre granițele ei.
M.C.
Faceți o distincție cumva între România și Basarabia?
M.
Nu, nicidecum. Arăt de unde trebuie să începem discuția. Ori de
câte ori vine vorba, între oamenii politici, în ziare, despre
pactul Ribbentrop-Molotov, sunt uimit să aud pomenindu-se despre
Țările Baltice și Basarabia. Interesant că apropierea asta se
face și la București, și la Chișinău. Nu e bine. Dacă tot e să
se facă apropieri, atunci logic e să se spună: Țările Baltice
și România. Altfel, se creează impresia că Basarabia trebuie
să-și poarte singură de grijă, ca o țară de sine stătătoare,
care în urma pactului amintit și-ar fi câștigat autonomia. Este
absurd – dar nu reiese asta?
M.C.
Înțeleg că din punctul de vedere al Majestății Voastre Basarabia
nu poate fi cerută decât de la București.
M.
Fără îndoială. Este o problema de geopolitica și ea trebuie
rezolvată în termenii ei. Basarabia nu a fost niciodată un ținut
autonom - decât în mintea diversioniștilor ruși. Ei s-au numit
singuri salvatori ai popoarelor, eliberatori, ocrotitori ai
națiunilor sau minorităților asuprite. Și pe vremea când veneau
în numele ortodoxiei, și când s-au făcut propovăduitori ai
comunismului, au folosit aceste vorbe mari ca să provoace sciziuni
chiar și acolo unde n-ar fi locul. S-au priceput să deștepte în
om un fel de vanitate care-l rupe de semeni și-l face să acționeze
împotriva lui însuși. E de ajuns să-i spui unui om mai slab de
înger că de el depinde cursul spre bine al unui moment istoric - și
dintr-o dată el nu mai aude nimic, decât opinia pe care i-ai
strecurat-o când l-ai împovărat cu o atât de mare
responsabilitate. Pe urmă se organizează alegeri sau un referendum.
Omul își exprimă opinia, dar când ar trebui să beneficieze de
izbânda acesteia, i se arată cu cinism că nu a votat în interesul
lui, dimpotrivă.
Am mai spus-o,
dar-poate nu e rău să repet că în țările din Europa de est, cu
toate structurile sociale și politice sovietizate, referendumurile
sunt cele mai eficiente modalități să obții de la populație
exact ceea ce populația ar trebui să refuze. În dictaturi,
procentele ajungeau până aproape de sută la sută. Asta intimida,
ca orice minciună spusă pe față și susținută cu mijloace
brutale. O dată cu publicarea rezultatelor, lumea trebuia să afle
că împotriva opiniei partidului nu e decât un mic număr de
oameni, comparabil cu al celor care nu se prezintă la vot din cauza
unor grave boli psihice. După căderea dictaturilor, procentele au
fost aproape întotdeauna de partea celor care au organizat alegerile
și care n-au vrut deloc să adopte o poziție de neutralitate față
de ideile în conflict! Se poate spune că popoarele din marea
închisoare comunistă nici n-ar fi fost chemate la urne dacă
organizatorii alegerilor și referendumurilor n-ar fi știut dinainte
că nu există nici un risc să fie contraziși. Uniunea Sovietică
se destramă sub ochii noștri. Mijloacele prin care ea a reușit să
țină popoarele într-o barbarie absurdă, aceste mijloace
supraviețuiesc și vor continua sa dea rezultate, dacă instituțiile
care le-au favorizat nu vor fi desființate.
M.C.
Acum se vorbește despre un posibil referendum în Basarabia.
M.
Am auzit și încă nu-mi vine să cred. Despre ce referendum poate
să fie vorba? Trebuie să stabilim întâi la cine apelează acest
posibil referendum. La românii din Basarabia sau la întreaga
populație a acesteia? Dacă se apelează la români, la ce întrebare
trebuie să răspundă ei? Dacă vor sau nu vor să trăiască în
țara lor? Dacă vor să devină cetățenii patriei lor unice sau
nu? Oricum ar fi formulată, întrebarea nu sună bine, oricât de
abil ar sugera ea că omul a și ajuns să trăiască binefacerile
libertății, de vreme ce poate să ia o decizie împotriva lui
însuși.
Orice referendum
în chestiunea Basarabiei presupune din capul locului că un român
ar putea să răspundă nu la întrebarea dacă vrea să fie
român și să trăiască în patria lui. Cei care agită această
întrebare sau amenință că o vor pune poporului vor să arate că
ei practică democrația și nu fac un pas fără să-l consulte pe
cetățean. În fond, ei se fac vinovați de prezumția că ar exista
români în stare să-și repudieze patria. Nu intri în democrație
ridicând la acest nivel responsabilitatea cetățeanului. În
problema Basarabiei, trebuie să fie întrebată numai Istoria
României. Acolo găsim toate răspunsurile.
M.C.
Într-adevăr, nimic mai aproape de nonsens decât a întreba un
român dacă vrea să fie sau nu român. Un referendum, adică
legiferarea vinovatei presupuneri pe care Majestatea Voastră ați
denunțat-o, ar putea obține răspunsul sugerat de autorități. Iar
acestea, prin însuși faptul că nu se exprimă coerent în favoarea
reîntregirii, provoacă acea confuzie care se poate transforma
oricând în climatul prielnic pentru diversiuni.
M.
Dacă la ora aceasta ar exista impedimente imposibil de trecut pentru
actul reîntregirii, autoritățile, și de la București și la
Chișinău, s-ar grăbi să le spună. Evidențiind nedreptatea
săvârșită prin aplicarea pactului Ribbentrop-Molotov, Țările
Baltice au reușit să se rupă de Uniunea Sovietică. Nu pot să nu
mă întreb: de ce România nu s-a aliniat acestui curent?
M.C.
Ea a transferat această sarcină Basarabiei.
M.
E adevărat, dar numai în vorbe, nu și în fapte; pentru că
Basarabia și-a declarat independența pe fondul tulburărilor de la
Moscova, și nu în raport cu pactul amintit. Ea se aliază țărilor
din sânul Uniunii Sovietice, care-și caută independența în
funcție de alte îndreptățiri.
M.C.
Aceasta ar fi consecința directă a faptului că Basarabia a fost
lăsată să-și caute singură drumul.
M.
Pentru autoritățile de la București, calea aceasta a fost cea mai
comodă.
M.C.
De unde crede Majestatea Voastră că vine această „comoditate”?
M.
Din declarația actualului președinte al României, care în zilele
imediat următoare sângeroaselor evenimente din decembrie 1989 a
afirmat cu claritate că în raporturile cu Uniunea Sovietică nu are
nici o pretenție teritorială. Declarația se referea la teritoriile
românești de dincolo de Prut. Am luat cunoștință de ea cu
neliniște, simțind că dintr-o asemenea atitudine nu poate să iasă
nimic bun. Românii trebuie să-și dea seama cat de importantă este
problema Basarabiei, dacă ea a figurat pe lista celor dintâi
asigurări de loialitate care au fost date Moscovei.
M.C.
În cazul acesta, asigurările însemnau totodată și promisiunea,
față de soviete, că România nu va tulbura cu suferința ei
teritorială pe liderul de la Kremlin. Și într-adevăr, promisiunea
a fost ținută cu sfințenie: a vorbi despre Basarabia ca despre o
parte integrantă a României a devenit în ultima vreme un fel de
tabu, de care țin seama, ca de un consemn, toți factorii de decizie
de la București. Sau, dacă se vorbește, atunci se vorbește în
termenii cei mai neadecvați cu putință, mai exact în termenii în
care Basarabia își poate îngădui acum să vorbească, de vreme ce
a fost lăsată singură. La Chișinău se cere independență,
întrucât nu există nici o motivație ca de aici să se ceară
anularea pactului germano-sovietic; iar oficialitățile de la
București răsuflă ușurate, adoptând limbajul acestei cerințe ce
s-a născut dintr-o vicleană abatere de la drumul firesc al
procesului de reîntregire. Poate fi Basarabia o țară, și încă
una independentă?
M.
Basarabia, Moldova, Muntenia Transilvania, Oltenia, Banatul, Dobrogea
sunt doar locuri de naștere ale omului. De îndată ce el începe să
vorbească românește, el este român și aparține unei țări
unice și indivizibile - România. Basarabeni sau olteni ne numim
doar după locul de baștină. Dacă suntem de acord cu independența
Basarabiei, înseamnă că în principiu suntem de acord și cu
independența Banatului, Olteniei, Transilvaniei și așa mai
departe. E un fel de a gândi periculos și foarte antiromânesc.
M.C.
Majestate, Basarabia a fost pusă în situația de a cere
independență; și fără voia ei, tot această mișcare ar fi
făcut-o pe tabla de șah a situației politice actuale. Cum
răspunderea pentru denunțarea pactului germano-sovietic cădea în
sarcina Bucureștiului și cum Bucureștiul n-a întreprins nimic în
această direcție, e ca și cum Basarabiei i s-ar fi sugerat calea
spre independență. Și, după cum s-a văzut, liderii de la
Chișinău s-au descurcat singuri și cu mijloacele la care aveau
acces; profitând de fundalul cel mai zgomotos în politica de la
Moscova, au declarat Basarabia stat independent. Cum vedeți acest
eveniment?
M.
Pare un pas înainte și mulți l-au aplaudat. Dacă te gândești
mai bine, este vorba de un pas, ba chiar de mai mulți pași, înapoi.
Basarabia a fost constrânsă să se întoarcă la perioada celor
câteva luni de independență de dinainte de actul Marii Uniri. E ca
și cum, după ce a gândit și a vorbit ca o ființă matură, un om
s-ar întoarce la limbajul copilăriei.
M.C.
Un fenomen de regresiune...
M.
Se poate spune și așa. Dar mai grav este că, în felul acesta,
declarația de independență a Basarabiei se ridică împotriva
actului Unirii de la 1918 și-l anulează.
M.C.
Vă rog să nu treceți repede peste acest aspect al chestiunii.
M.
Unirea de la Alba-Iulia nu s-a încheiat pentru un termen limitat. O
temelie o pui după ce te-ai gândit bine la ea. După ce ai hotărât
unde și cum s-o așezi, n-o mai părăsești. Am învățat să cred
că tot ce s-a întâmplat cu românii s-a raportat și se va raporta
la actul fundamental al așezării țării pe temelia ei adevărată.
Iar acum, Basarabia își declară independența. Față de cine?
Dacă și-ar fi declarat independența precizând că se are în
vedere Uniunea Sovietică, lucrul ar fi de înțeles, deși numai
până la un punct. Spun până la un punct, pentru că mă
gândesc la raportul dintre parte și întreg. Dar nu s-a făcut nici
o precizare, ca și cum Basarabia a fost răpită și anexată de
sovietici ca teritoriu cu statut de țară independentă. E foarte
trist că lucrurile au luat o asemenea întorsătură.
Basarabia nu
poate și nici nu trebuie să fie independentă față de România,
ca de altminteri nici un alt pământ românesc. Taina unității
noastre stă în acest fapt: că Muntenia sau Basarabia nu sunt
independente față de România, fără ca în același timp să aibă
față de ea un statut de subordonare.
M.C.
Prin urmare, convingerea Majestății Voastre e că Basarabia a fost
silită să rătăcească pe un astfel de drum.
M.
Cam așa ar veni. Ce ar fi putut să spună românii de dincolo de
Prut dacă de la București s-ar fi cerut anularea pactului
sovieto-german? În clipa de față, basarabenii compensează cum pot
fapta neromânească a guvernanților noștri. Credem că zbuciumul
unora este de bună-credință și are cu adevărat în vedere
reîntregirea. S-a făcut însă loc pentru o politică oficială mai
mult decât ambiguă. Dar de ce a fost nevoie să ajungem în acest
impas? Nu era mai simplu ca România să lupte deschis, cu istoria în
mână, pentru repararea nedreptății care i s-a făcut de către
Hitler și Stalin în 1939 și pe urmă, după război, de Aliați?
Așa, Basarabia este independentă și față de România. Iar
conform legilor bunului-simț, de îndată ce România i-a recunoscut
independența, și ea este acum independentă față de Basarabia!
Asta este realitatea. Pe oriunde o iei, dai de o înfundătură;
simți nevoia mereu să te întorci și să cauți locul de unde ai
greșit drumul.
M.C.
Consecință a unui mod de-a acționa tipic comunist, sunt alese, și
astăzi, căile cele mai complicate, așa încât adesea te poți
întreba dacă cel ce le-a ales vrea cu adevărat să-și atingă
obiectul acțiunii sau, cine știe, ține să se îndepărteze de el.
Dar dacă se poate presupune o conducere incompetentă, e greu să
presupui un popor incompetent. Românii au știut ce să ceară
viitorilor guvernanți. La acest nivel ei n-au putut fi înșelați.
Când au votat, ei au votat și pentru reîntregirea neamului. Nu
cunosc români care să nu fi presupus că printre obligațiile noii
conduceri se va număra și cererea răspicată a teritoriilor
ocupate de sovietici. Cei mai mulți au crezut că problema
Basarabiei se va rezolva pe cale diplomatică. Românilor li s-a
părut că a cere Basarabia și Bucovina e de competența celor pe
care i-au ales. Dacă aceștia ar fi dat un singur semn că au nevoie
de sprijinul populației, românii ar fi ieșit în stradă pînă la
unul. Se vede, Majestate, că n-a fost nevoie de acest sprijin de
vreme ce nu a fost nici sugerat, nici cerut.
M.
Ai pomenit de stilul de lucru comunist, lent și întortocheat. Ar fi
bine ca numai datorită acestuia să se fi produs abaterea de la
calea impusă de istorie. Mă tem că la mijloc e vorba și de o
reminiscență de mentalitate a Cominternului. Comuniștii din
România răspândeau opinia că Basarabia nu este pământ românesc.
Ei nu s-au sfiit să susțină această aberație chiar în timp ce
România se afla în război pentru teritoriile de dincolo de Prut.
La fel vorbeau și despre Transilvania sau Dobrogea. Pe atunci am
citit că, din punctul de vedere al Moscovei, comportamentul României
trădează tendințe imperialiste. Astăzi, unui om tânăr afirmația
poate să i se pară o glumă, un semn de necuviință, în fine. Nu
e vorba de glume sau necuviințe. E un punct de vedere stabil, care a
stat la baza anexării Basarabiei.
M.C.
Dar nici ei nu credeau o asemenea nerozie!
M.
N-are importanță că nu credeau. Comuniștii ruși n-au avut
niciodată nevoie de adevăr; ei au avut nevoie de un număr de
propozițiuni care să le justifice întocmirea statală. Uniunea
Sovietică este o fraudă de proporții și avea nevoie de aceste
propozițiuni, au făcut din ele un fel de mecanism de distrugere a
oricărei opinii contrare. Cominterniștii nu oboseau să vorbească
despre tendințele imperialiste ale Regatului României; atunci ei se
obișnuiau și-i obișnuiau și pe alții cu ideea că Basarabia este
o țară ce trebuie scoasă de sub asuprirea românească.
M.C.
Ați spus că se obișnuiau și-i obișnuiau și pe alții cu ideea
că Basarabia nu este pământ românesc. Doar despre obișnuire e
vorba? Nu e prea puțin?
M.
Nu, nu e prea puțin. Noi am fost supuși unui atac continuu din
direcția tuturor forțelor antidemocratice din România comunistă
și din afara ei. De aceea, știu ce putere capătă asupra oamenilor
un neadevăr repetat la tot pasul.
Oamenii și
instituțiile care au împrăștiat minciuni despre noi au făcut-o
în cunoștință de cauză. Ei au lansat calomnia că noi am plecat
din țară, în ianuarie 1948, cu vagoane încărcate cu averi. Dar
ei știau mai bine decât toți cu câte lucruri ni s-a permis să
ieșim din țară, doar ei ne-au controlat și ei ne-au numărat
obiectele, și știau foarte bine câtă abjecție au pus în
controlul pe care ni l-au făcut. Dacă ar fi spus despre noi numai o
singură dată că am jefuit țara la plecarea noastră, ar fi fost
vorba numai de un zvon, care cu timpul s-ar fi pierdut, lumea ar fi
așteptat dovezi, argumente și, neprimindu-le, l-ar fi uitat. Dar au
repetat lucrul acesta fără rușine și când era cazul, și când
nu era cazul, au scris-o prin toate cărțile lor de propagandă.
S-au mulțumit să repete minciuna chiar și atunci când multora ca
le intrase în suflet și nu mai era nevoie să li se aplice
procedeul. În acest fel de propagandă împotriva adevărului, totul
e tenacitatea.
M.C.
Un procedeu care nu costă nimic și de aceea poate fi aplicat
oricând și pe termen oricât de lung. În afară de asta, nu
presupune nici mare cheltuială de inteligență. Ce s-a spus despre
Majestatea Voastră a fost preluat cu vehemență, dar în același
stil, de propaganda comunistă din ultima vreme. Nu-mi dau seama cat
de naivi sunt cei ce le împrăștie. Cei care le inspiră o fac cu
premeditare – și nu se tem, exact în stil comunist, că vreo
instanță le va cere probe și argumente.
M.
Despre Basarabia au mințit și sovieticii și comuniștii români.
Efectele propagandei lor se văd abia astăzi. Să admitem că
Basarabia ar fi procedat bine cerându-și independența într-un
moment când autoritățile de la București ratau posibilitatea să
ceară cu toată îndreptățirea anularea pactului
Ribbentrop-Molotov. Iată, acum Basarabia este independentă. De ce
această independență n-a avut drept consecință și imediata
alipire la România? De-aici oricine poate să-și dea seama că la
rezolvarea acestei probleme s-a pornit dintr-o direcție greșită.
Asta dacă nu cumva totul a fost gândit, și atunci nu mai este
vorba despre o greșeală de calcul, ci despre o manevră împotriva
dreptului poporului român la hotarele lui.
M.C.
Urmarea acestei propagande se vede și în slaba reacție a
populațiilor de pe ambele maluri ale Prutului.
M.
Aici ar trebui să nu ne grăbim. Firește că nu toți românii au
ajuns să afle istoria granițelor țării, așa cum o știu
specialiștii sau oamenii care au socotit de datoria lor să se
informeze - dar nu din cărțile de istorie ale comuniștilor. Toți
știu însă că Basarabia e pământ. românesc; adevărul acesta e
în inima lor. Reacția lor e slabă, dar eu cred că din alt motiv,
nu din lipsă de patriotism sau din necunoașterea amănunțită a
istoriei și a termenilor de drept internațional. Românii au simțit
că problema pământurilor de dincolo de Prut trebuie să fie
rezolvată la un nivel deosebit de înalt și au lăsat celor în
drept s-o discute la masa tratativelor. Ei și-au închipuit că nu
au de-a face cu dictatorul Ceaușescu, care în momentul când a
văzut că popularitatea lui e la pământ a pomenit de pactul
Ribbentrop-Molotov. El a sperat că făcând puțină agitație se va
redresa ca patriot în fața poporului.
M.C.
Sire, îngăduiți-mi să vă întrerup. Personajul pe care l-ați
amintit acum a vizitat în anul 1974 Basarabia. Mulți au avut
naivitatea să creadă că a venit vremea ca nedreptățile
teritoriale ale României să fie,dacă nu reparate imediat, măcar
discutate, și că acesta ar fi scopul vizitei lui. Nu numai că n-a
fost așa, dar a și declarat că România n-are nici o pretenție
teritorială și, în general, nimic de revendicat Uniunii Sovietice.
Românii 1-au văzut atunci pe autorul declarației plimbându-se,
însoțit de reprezentanții puterii sovietice în Basarabia, prin
viile și livezile românilor, pe care-i lăsa, de data asta în mod
festiv, pe mâna mutilatorilor de conștiințe instruiți la Moscova
pentru interesele Moscovei. De atunci, asupra subiectului acestuia
dureros s-a așternut pentru destul de multă vreme tăcerea. Și
totuși - așa cum ați remarcat – Ceaușescu, în cel mai greu
moment al biografiei lui, a simțit că s-ar putea salva sugerând
că, de vreme ce e în stare să denunțe public pactul
Ribbentrop-Molotov, ar fi dispus, pentru a-și demonstra patriotismul
și, implicit, utilitatea, să se angajeze într-o luptă pentru
Basarabia. Cât de sinceră era declarația lui ne putem da seama
numai din faptul că a făcut-o la ananghie, cum se spune, și numai
spre a se salva pe sine însuși.
M.
Comportamentul -lui în fața primejdiei îmi aduce aminte de pilda
ispravnicului celui necredincios, care, știind că va fi scos din
slujbă pentru că risipise averea stăpânului, a chemat pe
datornicii acestuia și le-a redus la jumătate datoriile, așa încât
să beneficieze de recunoștința lor atunci când își va pierde
slujba. Cristos a spus pilda ca să arate că există o înțelepciune
pentru ceasul al unsprezecelea.
M.C.
Există și o astfel de înțelepciune.
M.
Da, și trebuie să fie și ea luată în considerație, atâta vreme
cât poate să fie comparată cu lipsa de înțelepciune a celor ce
nu vor să se abată de la calea lor, nici cu o clipă înainte de
dezastru. În decembrie 1989, când a pomenit despre pactul
germano-sovietic, Ceaușescu se afla în situația acestui ispravnic
risipitor amenințat cu izgonirea. El a rostit un adevăr, deși prin
el urmărea numai amânarea propriului dezastru. Declarația, însă,
din ianuarie 1990 trebuia să repare „gafa” pe care Ceaușescu o
făcuse în fața Kremlinului și dovedea că moartea tinerilor din
decembrie n-a constituit pentru conducerea provizorie de la București
un sprijin pentru a afirma că aservirea față de vrăjmașul cel
mai constant al poporului nostru s-a terminat. Acea declarație
reprezintă un fel de reînnoire a unui legământ de vasalitate.
M.C.
Declarația n-a fost deloc întâmplătoare. Ea intră în logica
unui statornic comportament prosovietic, adică procomunist. De la
înălțimea aceleiași instanțe politice, în timpul evenimentelor
din decembrie a fost chemată într-ajutor Armata Roșie, pentru ca
imediat după dizolvarea Pactului de la Varșovia să fie semnat
tratatul militar cu Uniunea Sovietică, spre uimirea tuturor țărilor
foste socialiste. Care ar fi calea pe care autoritățile române
actuale ar trebui s-o adopte în momentul de față?
M.
Acum, nici una. Ele au și pornit pe o cale, dar ea nu duce la
reîntregire. Înainte de declarația de independență și de
constituirea Republicii Moldova, românii aveau în mână toate
șansele, nimeni în lume n-ar fi îndrăznit să conteste
legitimitatea reîntregirii. De îndată ce Basarabia și-a declarat
independența, orice acțiune oficială de la București ar putea să
aibă de aici încolo însemnătatea unei imixtiuni în treburile
interne ale unei țări, cum se spune la comuniști. Iată unde s-a
ajuns. Doar o altă conducere ar putea să atace chestiunea
Basarabiei dintr-un unghi realist și convenabil.
M.C.
Se insinuează la mai multe nivele, fie ale vieții politice, fie în
presa care susține că dedesubtul acestor aparențe nepopulare
există o strategie pentru unirea cu Basarabia, că în această
problemă ar fi recomandabil să se umble cu mijloace subtile.
M.
Întâi că ai spus „unire”, când e vorba de reîntregire.
Unirea s-a produs demult. Actul ei există și doar forțe ostile
intereselor noastre îl pot contesta. Cât privește mijloacele, nu
înțeleg – ce este subtil în susținerea unui drept evident? Ce
s-ar fi întâmplat dacă oamenii de la conducerea Țărilor Baltice
n-ar fi pornit pe față și hotărât împotriva pactului
Ribbentrop-Molotov? Despre ce subtilitate ar fi putut să fie vorba
acolo unde totul era limpede ca lumina zilei? De ce în politica de
la București e nevoie să se facă întuneric acolo unde totul e
clar? Doar ca să se bâjbâie? Acum, e ca într-o casă după ce un
om a închis ușile și ferestrele, vrând să convingă pe cei care
trăiesc în ea că afară e noapte.
Fără
Basarabia, România nu este un lucru întreg. Cele mai multe
suferințe ale ei chiar de aici se trag. Românii au început să
afle care e cauza principală a nemulțumirii lor. Ei vor Basarabia
așa cum un organism vătămat vrea să se vindece și astfel să-și
recapete integritatea. Conducerea actuală a pierdut pentru totdeauna
șansa de a se așeza în fruntea românilor în cea mai importantă
chestiune politică pe care ar fi avut-o de rezolvat.
M.C.
Dacă ar fi existat unire la acest nivel, am fi avut de-a face cu o
altă conducere, cu un alt program și cu alte preocupări, aflate
dincolo de urmărirea obstinată a puterii. În convorbirile de anul
trecut, Majestatea Voastră făcea distincția dintre putere și
autoritate. De atunci am fost ceva mai atent și am constatat, cu
multă uimire, de câte ori au folosit cuvântul putere
reprezentanții de-acum ai puterii.
M.
Am observat că, în ultimele decenii, conducerile comuniste au fost
obsedate de politica externă. Asta arată cât de mult au dorit ele
pacea și colaborarea între popoare... La adăpostul agitației
pentru raporturile cu alte state se lucra la ruinarea conștiinței
naționale, la distrugerea oricărei bune relații dintre individ și
colectivitate, dintre cetățean și patria lui. La început
comuniștii au acoperit activitatea de subminare a propriei lor țări
sub masca internaționalismului. Însemna o crimă să vorbești
despre identitatea popoarelor, despre dreptul acestora la
autodeterminare, să ceri cu istoria în mână, așa cum ziceam, ca
o țară să revină în hotarele ei adevărate.
M.C.
Într-adevăr, Majestate, au fost vremuri când folosirea cuvântului
român era supravegheată, ca nu cumva repetarea lui în alte
contexte decât acelea îngăduite de documentele de partid să
jignească sentimentele internaționaliste ale stăpânilor de la
Kremlin, care se uitau cu ostilitate la spațiul ocupat de noi pe
pământ. Îngăduiți-mi să vă întreb totuși, de ce ați adus
vorba despre acest moment penibil în formă și sângeros în fond
al istoriei noastre postbelice?
M.
Când și-au dat seama că ideea internaționalistă se trădează
drept cea care este, adică un mijloc ascuns de consolidare a
imperiului sovietic, ca să-și poată menține controlul asupra
statelor răsăritene, iar asupra celorlalte să-și exercite
presiunea prin intermediul așa-numitelor partide frățești, de
fapt niște agenturi, comuniștii au renunțat să-și propage pe
față ideile internaționaliste și au recurs la politica externă
ca la cel mai eficace mijloc de diversiune. A început să se
vorbească din ce în ce mai insistent despre colaborarea cu toate
statele, indiferent de orânduirea lor politică. Era ceva nou. Noi
știam că, în materie de politică, de la Răsărit nu poate să
vină nimic bun și am înțeles destul de repede ce stă dincolo de
manevra asta. Noua orientare pomenea despre colaborare pe toate
planurile, dar numea „amestec în treburile interne” orice
sugestie a celor din Vest în legătură cu democrația și
drepturile omului. Și totuși, pentru mulți occidentali faptul că
țările comuniste ieșeau din bârlogul lor și recurgeau la
activarea ministerelor lor de externe însemna un pas înainte și
chiar un fel de oftat de ușurare. Nu e plăcut și nici comod pentru
nimeni să stea mereu încordat în fața unui adversar. E drept că
adversarul acesta nu dădea semne de slăbiciune, părea însă că
vrea și el să facă un mic efort de umanizare. Uneori, e mult să
vezi că o fiară se mai îmblânzește, cât de cât, și ești
mulțumit.
La sfârșitul
deceniului-al șaptelea și începutul deceniului opt, România a
reușit să ia ochii Occidentului în materie de politică externă
și chiar să-l înșele în destule privințe. Pe cât creștea
popularitatea liderului comunist în afara țării, pe atât îi
scădea popularitatea în interior. Până când occidentalii și-au
dat seama că au de-a face cu un intermediar primejdios, cu un
reprezentant pe bani al celor mai întunecate interese, au trecut
mulți ani. Ca și alți conducători de state socialiste, el era, de
fapt, ministrul de externe al României; și, după exemplul lui
Hrușciov, ducea tratative personale cu din ce în ce mai mulți
oameni politici și de afaceri, aceștia din urmă interesați direct
să-i sporească prestigiul. Între timp, așa cum s-a întâmplat și
în alte țări socialiste, noi știm că el a ruinat țara. Noul
internaționalism, al politicii externe, a fost însoțit în
interior de teroare, de pauperizare, de umilirea și învrăjbirea
păturilor sociale, de o propagandă naționalistă ca în timpul
unui război. O nenorocire în plus a fost și că, în contact tot
mai strâns cu diversioniștii de la București, diaspora noastră a
avut mult de suferit. Apelurile patriotice nu aveau un obiect clar
exprimat. Nu se spunea pe față de unde vine primejdia. Se insinua
doar că de la ruși și că românii nu trebuie să dea semne de
neliniște, nici să protesteze, pentru că e mai bine să tacă și
să rabde asuprirea din interior, decât să vorbească și să se
trezească peste noapte cu năvala armatei sovietice. Propaganda
naționalistă a fost atunci mai insistentă ca oricând, dar a avut
efect invers; nu în ceea ce privește iubirea de patrie, ci în
privința dorinței omului de a mai asculta orice cuvânt despre
istoria pământului lui. Este o reacție de apărare. Până când
nu se va ivi cineva vrednic de încredere, care să spună că
România a fost o țară bogată și puternică din punct de vedere
economic și militar, că omul trebuie să-și învețe istoria și
să și-o iubească, până atunci românul va privi bănuitor și cu
inima închisă la orice îndemn de cunoaștere a trecutului,
plictisit de vorbăria goală a comuniștilor.
Aici am vrut să
ajung, la această realitate dezastruoasă. Românii trebuie să facă
un pas dincolo de constatarea simplă că a venit vremea reîntregirii
țării.
*
M.C.
Se spune că mai întâi ar trebui să se facă unirea spirituală a
românilor și numai după aceea să se treacă la unirea
teritoriilor.
M.
Cine a spus grozăvia asta? Oricine ar fi spus-o, cum nu s-a gândit
că această unire există, unirea spirituală! Doar vorbim aceeași
limbă toți. Toți cărturarii români sunt ai tuturor românilor.
Există unitate de credință, de istorie. Cine îndrăznește să le
nege? Și chiar dacă așa ar fi, și-am fi ajuns să fim dezbinați
din punct de vedere spiritual, asta n-ar fi o consecință a
smulgerii Basarabiei din întregul Țării? Și așa stând
lucrurile, concluzia n-ar li că trebuie mai întâi să ne
reîntregim pământurile ca să ne putem uni și spiritele? Îmi
pare rău că există români care gândesc astfel. Dar poate că
astea nu sunt decât vorbe.
M.C.
Nu, din nefericire nu sunt doar vorbe, avem de-a face cu o atitudine
clar exprimată față de ideea reîntregirii. În numele ei se
vorbește despre posibilitatea unirii într-un viitor indecis, ca și
când evenimentul Marii Uniri din 1918 nu s-ar fi produs. Care
credeți că sunt impedimentele reale pentru actul de reîntregire?
M.
Noi avem speranța că românii își vor înțelege mai bine nevoile
decât cei care îi reprezintă acum. În primul rând, fiecare român
ar trebui să se simtă jignit că pe teritoriul patriei lui
staționează trupele Armatei Roșii. Când această armată s-a
retras din teritoriile de dincoace de Prut, foarte mulți au răsuflat
ușurați și au vorbit despre generozitatea Moscovei; nu s-au
întrebat de ce României i se face un regim special. României nu i
se făcea nicidecum un regim special și cine afirmă că Armata
Roșie s-a retras din România uită sau vrea să uite că Basarabia
e pământ românesc și că așa au și tratat-o sovieticii.
De fapt, armata
sovietică nu s-a retras niciodată din România. Din alte țări
foste socialiste ea se pregătește acum să se retragă, sub
presiunea noilor realități politice; dar dacă noi, românii, vom
continua să ne jucăm cu vorbele, s-ar putea ca numai din România
să nu se retragă, pentru noi Basarabia însemnând, fără nici un
echivoc, România.
M.C.
Sire, anul trecut, într-una din convorbiri, ați mai atacat o dată
problema staționării pe teritoriul României a armatei sovietice
și, dacă îmi aduc bine aminte, ideea care m-a surprins atunci era
că, pentru aparența de generozitate a Moscovei, autoritățile
comuniste de la București trebuie să fi dat puternice și bine
argumentate garanții de cumințenie. Ultima afirmație a Majestății
Voastre nu intră deloc în contradicție cu cele spuse anul trecut,
dimpotrivă: ideea că armata sovietică n-a părăsit niciodată
România, atâta vreme cât considerăm că Basarabia e pământ
românesc, o include pe cea dintâi. Prin urmare, pentru Majestatea
Voastră unul din impedimentele reîntregirii ar fi prezența Armatei
Roșii pe teritoriile românești.
M.
Fără îndoială. Această armată reprezintă o forță
extraordinară. Lumea a aflat că totuși ea s-a dovedit inferioară
armatelor americane - și s-a liniștit -, dar nimeni nu vrea să
țină seama că o asemenea forță militară reprezintă un uriaș
potențial de dezordine pe teritorii vaste. Or, noi știm că
dezordinea poate deveni o armă de mare eficacitate distructivă
atunci când cei care o provoacă și o mențin sunt sub o comandă
fluctuantă. Odată scăpată din mână, Armata Roșie poate să
înstăpânească haosul. Nu e nevoie să fie dotată cu arme de mare
subtilitate; armele pe care le posedă îi sunt de-ajuns ca să facă
ravagii de-a lungul unei bune părți din lumea noastră. Și de
fapt, a cui este această armată?
M.C.
A Uniunii Sovietice...
M.
Deci a unui stat care este pe cale să se destrame. Deja ea nu mai
este a Letoniei, Estoniei, Lituaniei - iar acum nu mai este nici a
Ucrainei, Bielorusiei sau a Republicii Moldova. Și totuși, ea
continuă să existe și să staționeze pe aceste locuri, ca și cum
aici nu s-ar fi petrecut nimic - economie de piață, declarații de
independență... Armata Roșie s-a născut într-o atmosferă de
mare dezordine și a făcut să sângereze popoare întregi. Până a
devenit o forță care să apere organizat toate injustițiile
rânduielilor comuniste, a uluit prin câte ravagii a produs. Această
armată, instruită pe principiile internaționalismului comunist, nu
va putea fi desființată cu ușurință. Ea a fost decenii la rând
un fel de sperietoare. Lumea occidentală n-a cunoscut până acum ce
înseamnă puterea ei de anarhie; s-ar putea s-o cunoască în
viitor, la popoarele de pe teritoriile Uniunii Sovietice.
M.C.
Ar fi cu putință?
M.
Da. Oriunde se află Armata Roșie, acolo nu poate fi vorba de armate
naționale. Nu mai este un secret pentru nimeni, deși despre asta nu
se vorbește prea mult, că armatele naționale ale țărilor din
fostul lagăr socialist au fost controlate pas cu pas de Moscova și
chiar anexate intereselor ei. Ce fel de independență are deci
Republica Moldova? Ea și-a declarat-o, dar nu și-a cucerit-o,
dovadă că pe teritoriul ei staționează o armată antrenată de la
începuturi să nu apere interese naționale. Dacă nu ai o armată
proprie, îți lipsește și însușirea independenței. Deocamdată,
Basarabia este ocupată - și ea suferă din această pricină. Asta
este de înțeles și poate să explice ezitările și chiar teama de
acțiune a românilor de acolo pentru reîntregire. Nu înțeleg însă
de ce autoritățile de la București nu se simt jignite că pe
teritoriul lor continuă să se miște armatele roșii.
M.C.
Dar în Țările Baltice? Nici acolo lucrurile nu stau mai bine din
acest punct de vedere.
M.
Am spus că între Țările Baltice și Basarabia nu există nici o
asemănare! Estonia, Letonia și Lituania au fost anexate, prin
pactul Ribbentrop-Molotov, ca țări de sine stătătoare. Prin
același pact, României i s-a rupt Basarabia. Și dacă, astăzi,
iei România cu tot cu Basarabia și nu faci păcatul istoric să
vorbești despre existența a două țări românești, atunci este
evident că România continuă să fie ocupată de armata sovietică
– firește, nu în cazărmile de la București, ci în cazărmile
de la Chișinău. Vorbim acum despre retragerea militarilor sovietici
de pe teritoriul baltic ca despre o posibilitate. Despre retragerea
lor din România, România așa cum o înțelegem noi, nimeni nu
spune nici un cuvânt.
M.C.
Sire, este a doua oară când faceți referiri la această armată și
de fiecare dată am simțit că vă ascult vorbind despre populația
unei țări fără nume, alcătuită din cele mai distrugătoare
elemente ce intră în componența tuturor țărilor pe care le
supraveghează și stăpânește, gata să se reverse în orice clipă
asupra lor și să le constrângă la condiție vasală.
M.
Chiar așa e. Numai că aceasta are un nume, Uniunea Sovietică. Ea
n-are nimic în comun cu nici o țară din care este constituită.
Uniunea Sovietică va exista atâta vreme cât va exista și Armata
Roșie. Acest lucru îl vor înțelege chiar țările din blocul
sovietic, care astăzi își cer independența cu mai multă sau mai
puțină îndrăzneală.
M.C.
Însăși Rusia?
M.
Însăși Rusia va simți că Uniunea Sovietică înseamnă Armata
Roșie, asta în cazul când nu se va confunda cu ea și cu
interesele ei, ceea ce, după câte am văzut până acum, poate să
pară uimitor dar nu imposibil.
M.C.
Considerați, așadar, că întâiul și marele impediment în calea
reîntregirii noastre continuă să fie prezența Armatei Roșii pe
teritoriul românesc...
M.
Da, asta se poate afirma răspicat. Și până când la București nu
se vor rupe sigiliile de pe dosarul Basarabia și nedreptatea ce ni
s-a făcut prin pactul Ribbentrop-Molotov nu va fi reclamată în
fața instanțelor internaționale, până atunci autoritățile
românești vor da dovadă că participă, cu o lipsă de patriotism
fără precedent, la adâncirea sciziunii dintre cele două pământuri
românești.
Am auzit
afirmându-se că doar o economie înfloritoare a României i-ar
putea ademeni pe românii din Basarabia să ceară ei înșiși
reîntregirea. Este un fel de a gândi negustoresc, inadmisibil.
Românii au bun-simț, nu cred că există nici unul în stare să
spună că nu-și iubește mama pentru că e săracă. Impedimentele
sunt: Armata Roșie, autoritățile actuale ale României, zvonurile
care-i mențin pe români în expectativă.
M.C.
Sire, românii s-au dezobișnuit să se mai gândească la această
armată, așa cum se gândesc, de exemplu, locuitorii tuturor țărilor
care, în urma Ialtei, au căzut sub ocupație sovietică. Neavând-o
mereu în fața ochilor, așa cum au avut-o polonezii sau cehii, ca
să mă rezum doar la două exemple, românii de dincoace de Prut au
fost ceva mai relaxați, iar unora li s-a părut că, spre deosebire
de altele, țara noastră se bucură de un regim special.
M.
De ce fel de regim special se poate bucura o țară ocupată? Asta
înseamnă să spui că regimul de la București a inspirat
Kremlinului mai multă încredere decât oricare altul. Prin politica
lor, sovieticii au obținut cu o singură lovitură două rezultate,
amândouă convenabile: românilor de dincoace de Prut li s-a părut
că primejdia s-a îndepărtat de ei, iar celorlalți că sunt
părăsiți de frații lor și lăsați singuri în mâna
ocupantului. Noi n-am făcut niciodată această despărțire. Cel
puțin din punctul acesta de vedere, de afară lucrurile s-au văzut
clar și nu știu dacă din Comitetul Național Român a fost cineva
care să nu se refere și la Basarabia, la Bucovina de nord și la
celelalte ținuturi ocupate de ruși, atunci când acționa pentru
România.
E de necrezut ca
românii de pe cele două maluri ale Prutului să se fi uitat unii pe
alții. Iar dacă într-adevăr s-au uitat, ăsta este un lucru care
poate să sperie. Asta ar însemna că propaganda comuniștilor a
produs o sciziune adâncă între noi, dacă propriile noastre
suferințe au ajuns să ne fie indiferente. În timp ce unii mureau
în închisorile securității și la Canal, sub supravegherea
consilierilor sovietici, cei de peste Prut erau luați din casele lor
și duși în Siberia. Suferință a fost destulă, și de o parte,
și de cealaltă.
M.C.
Sire, meșteșugul diversioniștilor, fie sovietici, fie români în
slujba sovieticilor, a atins poate aici, în această chestiune,
perfecțiunea. Ca să uite de necazurile fratelui de sânge, ca să-i
uite până și numele, omul trebuia mai întâi să coboare pe scara
suferinței până la treapta neștirii de sine. Ca să-și uite
credința, el a fost împins în adânc de tot, în locul unde ființa
nu-și mai pune decât întrebări legate de hrană, de locuință,
de căldură, de lumină. La acest nivel, interesul pentru propria
ființă se pune în termenii supraviețuirii. Vina pentru
indiferența la necazurile celor de peste și de dincoace de Prut o
poartă cei care au limitat preocupările la căutarea hranei
zilnice, la preocuparea pentru ziua de azi.
M.
Eu știu că românii din Basarabia au fost scoși din casele și
pământurile lor și deportați. Dacă ei nu-și dau seama că au
fost osândiți la pribegie și la moarte doar pentru că sunt
români, atunci trebuie să ne întrebăm cine are interesul ca
suferințele să-și piardă adevărata însemnătate. Când știe
de ce suferă, omul este mai puternic. Când nu știe de ce, sau când
altcineva reușește să-l facă să uite, atunci el este un suferind
de două ori.
Mi s-a povestit
că un om trecut de vârsta mijlocie a întrebat un profesor:
„Domnule, răspunde-mi, ce suntem noi, români sau basarabeni?”
Am rămas uimit când mi s-a relatat întâmplarea. Asta arată că
românului acestuia i s-a răpit explicația suferințelor lui.
Ocupantul sovietic nu s-a mărginit să-l aducă în situația de a
nu mai ști nici numele nației lui; el l-a ținut flămând, l-a
nedreptățit luându-i pământul, l-a silit să lucreze în colhoz,
l-a amenințat cu izgonirea din casa lui și așa mai departe. Asta
arată că una fără alta nu se poate. Ca să-l deznaționalizezi pe
om, trebuie mai întâi să-l umilești.
M.C.
Poate că e vorba de un caz izolat.
M.
Nu cred. Dacă un singur om a fost auzit vorbind astfel despre el
însuși, înseamnă că el nu este singurul. Îndoiala lui este
îndoiala mai multora. Dar chiar dacă ar fi așa cum spui, că e
vorba de un caz izolat, nu e grav că există un om care nu cunoaște
numele patriei lui? Vina n-o poartă el. El seamănă cu un bolnav,
iar vina o poartă cei care l-au îmbolnăvit. El nu trebuie să fie
abandonat în îndoiala lui. Cineva trebuie să se grăbească și
să-l lumineze. Altminteri, pentru un singur om în care a putut să
se nască întrebarea dacă este basarabean sau român, vor fi
răspunzători și cei care i-au vârât în suflet îndoiala, și
cei care n-au făcut nimic ca să-l scape de ea.
M.C.
În chestiunea granițelor românești este nevoie de luminători și
în teritoriile românești de dincoace de Prut, printre cei care au
ajuns să poată trăi fără Basarabia, în felul unui mutilat care
nu numai că nu face nimic spre a-și compensa deficiența, dar nici
măcar nu mai visează să și-o compenseze. După câte îmi dau
seama însă, propaganda sub diferite forme împotriva reîntregirii
s-a întețit.
M.
Este un simptom care poate fi considerat bun. Înseamnă că
persoanele sau instituțiile care sunt interesate în menținerea
României în statutul ei actual, de țară mutilată, se află acum
în alertă, își dau seama că oamenii se trezesc, și basarabenii
au început să înțeleagă mai bine ce înseamnă să aparții unei
țări care numai prin aportul lor numeric ar putea să transforme
România într-o țară puternică în centrul Europei.
M.C.
Credeți că poate fi vorba de două Românii?
M.
Nicidecum. Am auzit vorbindu-se și despre așa ceva, dar este
absurd. Eu înțeleg că sunt forțe care duc o activitate
antiromânească și-i înțeleg și pe cei care, fără voia lor, le
fac jocul. Nu-i înțeleg însă pe cei care uită tot ceea ce știu
despre România și se lasă conduși înapoi, în istorie, în anii
de dinaintea Principatelor Unite. Ce rost are să se vorbească
despre două Românii acum, când până și basarabenii smulși
Moldovei, la 1812, știau că sunt români și că aparțin unei
singure patrii, chiar dacă aceasta încă nu avea numele ei de
astăzi? La 1812 Basarabia a fost smulsă din vechea Moldovă...
M.C.
Majestate, îngăduiți-mi să vă întrerup. Dintre cei care s-au
angajat, din motive mai mult sau mai puțin obscure, să împiedice
reîntregirea României, s-au ridicat și glasuri care afirmă cu o
seriozitate care poate să inducă în eroare cugetele mai slabe, și
acestea sunt destule, că Basarabia are nevoie de unire, dar nu cu
România, ci numai cu teritoriul Moldovei, din care a fost odinioară
ruptă.
M.
E foarte posibil, și lucrul acesta dovedește că o conștiință
națională se dobândește greu și se pierde ușor. Se poate ca un
om să treacă de la indiferența față de propria lui naționalitate
la credința că un basarabean aparține Moldovei, iar pe urmă să
descopere că moldovean înseamnă român. Vina că omul nu știe
chiar de la început ce naționalitate are nu cade în seama lui, ci
în seama educatorilor lui, iar dacă el ajunge în mod treptat la
înțelegerea lucrurilor nu poți să-l învinovățești cu nimic,
peste o vreme el tot va ajunge la adevăr. Dar să faci politică de
stat din ceea ce i se trece cu vederea unei persoane care bâjbâie
prin întuneric după o ieșire, asta este inadmisibil.
Să ne
întoarcem. În 1812 Basarabia a fost ruptă de Moldova, dar această
Moldovă avea o populație care nu se îndoia că este românească.
Cuvântul român a existat înainte de România și a fost folosit
unde trebuie și când trebuie; altfel, nici n-ar fi fost posibilă
Unirea Principatelor din voința acestora. Oricum ai judeca
lucrurile, e uimitor faptul că există astăzi fie și un și un
singur om în stare să conteste reîntregirea României ca act
legitim, să proiecteze instituirea pe harta Europei a două țări
românești - și acest om nu este pus la locul său cu severitate.
În problema națională poate că este singurul domeniu unde nu
încap controversele, comentariile sau nuanțele. Când România
trăiește mutilată de aproape cinci decenii, ce pot să spună
locuitorii ei? Că nu a venit încă timpul să se reîntregească?
Doar toate momentele pentru reîntregirea noastră sunt și ne vor fi
nefavorabile. Cine să ne facă în dar Basarabia, adică un lucru
care este al nostru?
M.C.
Majestate, mulți români se tem că dacă vom ridica ceva mai tare
glasul pentru Basarabia ni se va lua Transilvania.
M.
Nu, nicidecum. Așa ceva nu se mai poate întâmpla niciodată. În
acest moment nu există în lume și nici nu sunt semne că se va ivi
vreo instanță care să se atingă de Transilvania. Cine s-o ia?
Care mare putere și-ar mai îngădui astăzi să săvârșească o
crimă teritorială? Asta în cazul când ar exista o mare putere
care ar vrea să dăruiască Transilvania cuiva. Iar dacă, singură,
Ungaria ar vrea să-și lărgească teritoriile, așa ceva nu se
poate întâmpla la masa tratativelor, ci numai cu puterea armelor.
Or, așa ceva iarăși nu este posibil, din motive pe care Ungaria le
știe foarte bine și singură. Noi nu trebuie să uităm că astăzi
trăim ultimele consecințe ale celui de-al doilea război mondial și
că în prezent nu mai poate fi invocată nici o altă motivație
pentru altă mișcare a granițelor decât în raport cu vechea lor
așezare, ceea ce oricum ne-ar avantaja, căci înainte de război
eram o Românie mare. Despre Transilvania trebuie să ne găsim timp
și să vorbim mai mult, dar nu despre mistificările istoricilor din
diaspora maghiară sau despre manifestările colerice ale nu știu
cărei organizații din Budapesta sau din România. Trăim în lume
doar, și în lume afirmațiile și dorințele sunt mai multe decât
poate să le îngăduie adevărul; fiecare poate să-și afirme
dorințele, se știe însă că sunt lucruri care nu pot li luate
decât cu asentimentul posesorului lor. Transilvania nu poate fi
dăruită, nici luată; în ceea ce o privește, actul Unirii din
1918 este viu și o apără de orice intenție de perturbare a
drepturilor poporului român.
În Ceea ce
privește Basarabia, despre valabilitatea acestui act au luat
cunoștință cancelariile din Uniunea Sovietică, din Germania și
de pretutindeni - îmi este greu sa înțeleg de ce el nu coordonează
acțiunile de la București sau de la Chișinău. România a fost
despărțită de unul din ținuturile ei importante. Sigur că de
asta răspund beneficiarii pactului din 1939. Dar mai poți să-i
chemi la masa tratativelor, când tu însuți consfințești, din
proprie inițiativă, această despărțire? - Când din despărțirea
pământurilor românești există oameni și instituții care fac
politică de stat?
M.C.
Poate că nu e vorba despre o inițiativă românească. Poate că e
vorba despre o constrângere, la care cele două conduceri românești
s-au supus.
M.
Imposibil. Ceea ce se întâmplă acum, adică apariția pe harta
Europei a două Românii, într-un moment când cele două Germanii
vor împlini în curând un an de la unirea lor, nu poate să fie
decât rezultatul unei inițiative din interior. Iar dacă, să
presupunem, inițiativa vine din afara țării, ce s-ar putea spune
despre cei care n-au denunțat-o în fața lumii întregi? Oricum,
mișcarea s-a făcut fără asentimentul poporului - iar asentimentul
poporului nu înseamnă chemarea lui la referendum, ci presupunerea
că nici un român nu poate să dorească două Românii. Nu se trece
prin referendum actul de naștere al unei țări. Dar dacă cineva ar
îndrăzni să facă această chemare la referendum, atunci ar trebui
să aibă încă o îndrăzneală, de care nu știm cum s-ar
justifica în fața umanității europene: îndrăzneala de a aduce
la urne numai și numai cetățeni de origine română. Altminteri,
cetățenii de altă origine ar fi puși în situația delicată de-a
fi întrebați dacă stăpânul casei vrea cu adevărat sau nu să
fie stăpânul casei, dacă e bine să rămână în casa lui sau s-o
abandoneze.
M.C.
...iar întrebarea să fie formulată chiar de stăpânul casei.
M.
Dacă se va mai insista în această direcție separatistă, cele
două Românii vor arăta pe harta Europei foarte rău, ca o
realitate monstruoasă, provocată de lipsa de înțelepciune a
guvernanților de acum.
La Solomon au
venit două femei să li se facă dreptate. Amândouă născuseră.
Cu o noapte înainte, una din ele s-a culcat peste fiul ei și l-a
omorât. Ca să nu rămână fără copil, a profitat de somnul
celeilalte femei și i l-a furat. Lui Solomon i se cerea să
hotărască al cui e copilul rămas în viață. Cunoști decizia
lui?
M.C.
Da, a cerut ca pruncul să fie tăiat în două și jumătățile să
fie date celor două femei. Și una și alta știau care este
adevărul. Mama copilului rămas în viață a refuzat însă soluția
acestui fel brutal și perfect ineficient de împărțire, cedând
celeilalte copilul, numai să-l vadă viu și nevătămat. Cealaltă,
care nu-i dăduse naștere, a acceptat-o fără să-și dea seama că
soluția lui Solomon era, de fapt, un mod de a stârni reacția
adevăratei maternități. Am înțeles. Ați amintit această
poveste despre înțelepciunea lui Solomon pentru a sublinia că
România, nu poate fi decât una singură și că în situația
politică de acum trăim ca în urma aducerii la îndeplinire a
deciziei lui Solomon.
M.
Împărțirea României a fost una artificială. În legitimitatea ei
n-a crezut niciodată nimeni și cu atât mai puțin cei care au
provocat-o. Abia acum se cere cu adevărat împărțirea României:
căci o cer guvernanții ei. Dacă ar cere-o poporul, ar fi ca și
cum mama cea adevărată din povestea lui Solomon ar cere tăierea în
două a copilului. Aici nu se va ajunge, pentru că poporul român nu
a degenerat, iar poporul român nu este făcut din cei care-l
guvernează acum și care n-au reușit să-i cunoască până acum
nevoile. Am auzit unele glasuri afirmând că, într-adevăr,
Basarabia trebuie să se întoarcă în granițele României, dar
numai după ce o să-și vindece rănile provocate în timpul lungii
dominații sovietice. Punctul acesta de vedere eu îl consider puțin
naiv; nu vreau să cred că el ar putea să-i reprezinte pe cei care
încurajează orice amânare, sperând că, dintr-o amânare
într-alta, se va ajunge la punctul unde se va ivi o piedică
imposibil de trecut în calea reîntregirii României. Nu numai
românii de dincolo de Prut au răni sufletești și materiale de pe
urma robiei sovietice. Același fel de răni le au și românii din
diaspora, și nu înțeleg de ce să nu și le vindece împreună.
M.C.
Sire, ați remarcat încă una dintre frazele politicii de amânare a
reîntregirii. Unii au prins-o din zbor și o promovează, atrași de
formularea oarecum poetică și neîncercând să caute ce se află
puțin mai jos, pe treapta următoare a consecințelor ei.
M.
Sunt momente când mă întreb dacă cei care fac tot ce le stă în
putere pentru amânarea momentului reîntregirii României, care
promovează independența Basarabiei și față de România, sunt cu
adevărat de rea-credință - sau numai niște oameni pe care orice
acțiune dusă până la capăt îi înspăimântă.
M.C.
Vă rog să continuați cu o explicație.
M.
Am cunoscut persoane care nu au îndrăzneala să ducă un lucru până
la capăt, nici propriile lor hotărâri. Nu pot să-mi dau seama de
ce. Este interesant că energia pe care ar trebui s-o folosească
pentru acțiune ei o folosesc la împiedicarea ei. Sunt niște oameni
nefericiți. Comuniștii au făcut un principiu din această
deficiență. Ei au împiedicat în mod programatic finalizarea
multor proiecte. Am urmărit ani și ani de zile cum orice promisiune
bună se transforma în contrariul ei.
M.C.
Cauza acestei politici?
M.
Nu poate să fie decât una singură. În închisoarea comunistă,
nimeni nu trebuie să se simtă mulțumit. Apariția binelui, a
câștigului, a răsplății trebuie amânată mereu. Omului i se
pare așa că și el pune umărul la eșecul pe care-l constată, în
timp ce este îndemnat la fapte mari. Amânarea este mijlocul cel mai
utilizat al acestui mod de-a distruge însemnătatea oricărei
acțiuni. Astăzi, cea mai mare satisfacție care ar putea să li se
dea românilor ar fi reîntregirea patriei lor. Dar comuniștii n-au
vrut niciodată să dea vreo compensație morală poporului. Când
conducătorii din partid săvârșeau păcate de proporții
stridente, ei nu erau sancționați decât în cerc restrâns sau,
pur și simplu, mutați în alte posturi, să nu-i treacă omului
simplu prin gând că simțul lui pentru dreptate ar putea fi
vreodată satisfăcut. La fel procedau naziștii. Conducătorii de
astăzi ai României poate că vor și ei reîntregirea României -
dar în felul lor: ei sunt moștenitori ai unei mentalități ce nu
s-a construit în jurul imediatelor nevoi sufletești ale națiunii.
Dacă ar voi cu adevărat reîntregirea, ei ar ridica de urgență,
pe lângă problema economică, problema minorităților din
Basarabia și ar alcătui un program coerent, pentru a le explica în
ce fel își vor găsi ele locul într-o Românie Mare.
M.C.
Majestate, aș vrea să amânăm discuția acestui aspect al
lucrurilor pentru următoarele întâlniri...
M.
Nu. Ceea ce vreau să spun nu poate fi trecut cu vederea în discuția
de acum. În Basarabia s-a creat după război o situație cu totul
specială. Politica de deznaționalizare aici s-a dus cu mai multă
vigoare: Moscova avea de-a face cu un popor care vorbea limba română,
în vreme ce această latură de pământ trebuia să devină o
zonă-tampon. Așa că s-a procedat de urgență la etnocid. Românii
au fost fie uciși, fie deportați, fie trimiși să muncească în
cele mai îndepărtate colțuri ale Sovietelor, iar celor care au
rămas în zona lor li s-au luat pământurile, au fost vârâți în
colhozuri și supuși unui regim drastic de rusificare. Din
rapoartele Comitetului Național Român reiese că majoritatea
oamenilor cu carte - profesori de toate gradele, preoți, juriști,
mulți dintre ei formați fie în școlile înființate după Marea
Unire în Basarabia, fie în școlile de dincoace de Prut - au fost
scoși din mijlocul poporului, pe care l-ar fi putut susține din
punct de vedere moral, și aruncați ca elemente primejdioase în
închisori sau trimiși în lagăre de exterminare. În plus, pe
lângă armata sovietică, a venit o mare mulțime de cetățeni de
origine rusă. De ei era nevoie în aparatul administrativ și în
treburile partidului. Lor li s-a pus în sarcină, efectiv, să
populeze Basarabia, ca reprezentanți ai unei mari puteri și ai unei
ideologii învingătoare. Asupra loialității lor nu plana nici un
dubiu. Alături de ei au venit oameni din toate colțurile Rusiei,
încurajați de ideea că într-un loc de muncă cât de cât mai bun
va fi preferat oricând un străin. În fine, despre aceste lucruri
oricum vom mai discuta... Vreau să spun că în 1812, când
Basarabia a fost ruptă de vechea Moldovă și anexată imperiului,
s-a procedat întocmai: rușii au adus aici bulgari, germani,
găgăuzi, albanezi și chiar elvețieni sau englezi. Aceștia au
fost tratați ca niște coloniști într-o țară a nimănui, au
primit câte șaizeci de hectare pentru fiecare cap de familie Să
trecem peste asta. Despre consecințele unui astfel de tratament
preferențial poate vom mai vorbi. Lăsam la o parte chiar și faptul
că în atitudinea față de românii din Basarabia există o
continuitate, nefiind nici o deosebire între politica imperiului rus
și cea a comunismului moscovit...
Să privim în
față realitatea: astăzi, România trebuie să se confrunte cu
marea problemă a minorităților din Basarabia, din Bucovina de nord
și cele trei ținuturi pe care Ucraina le-a primit în dar de la
Moscova. Rușii nu sunt puțini. Vor vrea ei să trăiască în
România? Vor dori să se întoarcă la vetrele lor? Unii s-au născut
pe pământul românesc și sunt legați de locul lor de naștere,
poate că vor dori să rămână pe loc, nimic mai legitim. După
câte știu eu, cei mai mulți n-au unde să se întoarcă. Unii au
venit aici trimiși pentru nevoile Moscovei. Vor vrea ei să
înțeleagă că acum trebuie să slujească alte nevoi, din afara
oricărei ideologii? Vor ști să renunțe la atitudinea de
colonizatori, pe care le-au inoculat-o și întreținut-o cei care
i-au trimis, ca și celorlalți, care au avut parte de mici
privilegii numai pentru că au fost ruși?
M.C.
Majestate, pot fi minoritățile din Basarabia o piedică majoră
pentru realizarea ideii de întregire?
M.
Dacă se acționează cu aceeași lipsă de înțelepciune cum s-a
lucrat până în prezent, cred că da. La București, după câte
îmi dau seama, nu există un program în această direcție. Dacă
populația de origine rusă ca și celelalte minorități vor dori să
trăiască mai departe pe pământ românesc, noi trebuie să avem în
vedere că, astfel, vom avea într-o singură zi o nouă minoritate,
comparabilă cu minoritatea maghiară! Aceasta din urmă este una, ca
s-o numim așa, aproape naturală, are vechime pe pământul
românesc, există o istorie a relațiilor noastre cu ea. Rușii din
Basarabia, care au avut un statut asemănător cu al unei pături
conducătoare, vor căpăta un statut nou, de minoritate. Și dacă,
să presupunem, îl vor accepta, cum vor ști românii să-i
întâmpine pentru ca acceptarea lor să nu provoace dezordine și să
nu se asemene cu o invazie? Deocamdată, autoritățile de la
București n-au o soluție pentru chestiunea minorităților din
Basarabia.
M.C.
Nu au o soluție pentru că după evenimentele din decembrie 1989
n-au proiectat o Românie în adevăratele ei granițe. Pe lista
preocupărilor lor ar fi trebuit să figureze în mod prioritar
problema națională; nu se poate spune că nu i s-a dat importanță,
dovadă că a fost înlăturată în termenii cei mai clari, mă
refer la cea dintâi declarație importantă pe care fostul
președinte al Frontului Salvării a făcut-o înaintea națiunii și
înaintea puterii sovietice - că românii nu au revendicări
teritoriale. Dar despre asta am mai discutat. Că autoritățile
românești se referă în toate împrejurările la o Românie redusă
la hotarele trasate de mâna ocupantului sovietic, se vede din
constituția trecută prin referendum. Pentru autorii ei, România
este întreagă chiar acum. Nu întâlnim nici o formulare din care
ar putea să reiasă contrariul. Soluția problemei naționale se
află în Constituția din 1923. Față de aceasta, actuala
constituție legiferează un regres. Nu poate fi soluționată
problema minorităților dacă mai înainte nu și-a găsit răspunsul
cuvenit problema națională.
M.
Deocamdată, reîntregirea României nu pot s-o mai ceară decât
românii, nu guvernanții lor. Aceștia au lăsat din mâini
Basarabia cu o nepăsare pe care ar voi s-o transmită tuturor.
Indiferența lor față de starea granițelor românești e moștenită
de la comuniștii care au învățat din Manifestul lui Marx
că ei nu au și nici nu trebuie să aibă patrie. Religia
internaționalistă a vrut nimicească în om fundamentul
personalității lui și să-l dezrădăcineze. Vom înțelege că în
România comunismul a făcut un pas înapoi în ziua când, de la
București, se va cere în termeni categorici reîntregirea țării.
Guvernanții de astăzi au validat anexarea Basarabiei și Bucovinei
de nord de către sovietici, după cum acum se pregătesc să
legifereze nedreptatea care i s-a făcut României la 30 decembrie
1947. Aceste două nedreptăți nu pot fi luate decât împreună.
Denunțându-le, România va înceta să fie prizoniera legămintelor
ei de vasalitate față de Răsărit.
*
M.C.
Sire, anul trecut, la Alba-Iulia a fost sărbătorită Marea Unire.
Au vorbit mulți - și au fost lăsați să vorbească și șefii
partidelor istorice.
M.
Da, știu.
M.C.
Îngăduiți-mi să continui. Publicul l-a huiduit pe liderul
Partidului Național Țărănesc și l-a aplaudat frenetic pe
președintele Senatului. Cel dintâi a zăcut în închisorile
comuniste pentru că făcea parte dintr-un partid care s-a opus
dictaturii - era, cum recunoaște însuși Antonescu, pentru regimul
parlamentar democratic -, celălalt aparținuse cu trup și suflet de
sistemul dictatorial comunist, iar acum, din demnitar comunist,
devenise demnitar chiar într-un regim parlamentar democratic. Între
timp, de la aceeași tribună, primul-ministru agita mulțimile,
făcându-le semnul de încurajare.
M.
Întâi... Despre ce sărbătoare a Marii Uniri poate fi vorba acum?
Sărbătoare înseamnă bucurie. Cine sărbătorește ziua Unirii din
1918 înseamnă că s-a împăcat și îndeamnă și pe alții la
împăcarea cu situația de acum a granițelor României. Acum, ziua
Unirii nu poate fi decât o demonstrație pentru Basarabia, nu o
sărbătoare! Ce a fost anul trecut la Alba-Iulia a fost sărbătorirea
unei nedreptăți, de aceea a ieșit rău. Cine erau oamenii care au
venit la adunare?
M.C.
Mi-ar fi greu să spun.
M.
Dacă publicul venit la Alba-Iulia nu era confecționat, așa cum
știu comuniștii să confecționeze publicuri entuziaste - atunci e
foarte trist, înseamnă că parte din români nu mai știu să-și
deosebească dușmanii. Dar de ce să tot dăm vina pe naivitate? Pe
vremea lui Ceaușescu, românii se adunau și aplaudau. N-o făceau
cu inima ușoară. Acum ar fi vremea să se dezvețe de obiceiul
acesta. Îi cunosc ei atât de bine pe cei care s-au pus în fruntea
țării încât să pună atâta entuziasm în manifestările lor de
adeziune?
M.C.
Dar dacă acolo au fost oameni având profesia să aplaude?
M.
Asta e semnificativ pentru cei care i-au pus să aplaude.
M.C.
Nu aveți încredere în sărbători?
M.
Acum nu am încredere în sărbători, de fapt nimeni n-ar trebui
multă vreme să mai aibă încredere în sărbătorile organizate de
oameni care au avut legături cu dictatorii Ceaușescu și Dej.
Sărbătoarea de la Alba-Iulia a însemnat demonstrația că
oficialitățile române garantează Moscovei o lipsă totală de
interes pentru Basarabia. Până când nu vom fi împreună cu
această parte a României, ziua Unirii ar fi mai bine să fie
declarată zi de doliu.
M.C.
Sire, la această demonstrație, cum o numiți, - și acum îmi dau
seama că a fost o demonstrație numai - trebuia să se arate în
plus că noua putere și-a învins adversarii. Se punea în aplicare
încă un obicei comunist.
M.
Într-adevăr, după ce un partid câștigă în alegeri într-un
stat democratic, celelalte partide devin colaboratoarele lui la
conducerea țării. La demonstrația aceea, învinșii în alegeri au
fost tratați ca niște dușmani ai patriei, dacă nu cumva ca niște
morți. Cine e împotriva noastră e împotriva țării! În pofida
tuturor acestora, noi trebuie să ajungem să facem și politica
noastră, românească.
M.C.
Considerați că actualii guvernanți nu fac politică românească?
M.
Da, n-a reieșit din ce am vorbit până acum? Faci politică trăgând
cu ochiul la Moscova?
M.C.
Ce înțelegeți prin a face politică românească?
M.
Argetoianu, care era legat de Casa Regală, un mare patriot, spunea
că ar fi cazul facem și noi odată și odată politica noastră.
Asta o spunea în anii când politica pentru unirea tuturor
provinciilor românești era încă ezitantă. Simplu. Când faci
politică și în vremea asta ții seama de nevoile și de
sensibilitățile vecinilor, îți faci programul în funcție de ele
și nu mai ajungi niciodată să-ți rezolvi propriile probleme,
mereu descoperi că asta supără pe cutare, îl scoate din sărite
pe altul. Când te hotărăști să faci politică românească, îți
ceri cu toată puterea drepturile. Alții or fi stingheriți, dar ce
importanță are dacă se știe că dreptatea e de partea ta? Vrei să
menții Transilvania în cuprinsul țării, lupți pentru Basarabia,
pentru Bucovina și Herța. Sigur că lumea se supără, dar numai
pentru că obligă mișcarea generală să pună accent pe tine.
Intri în joc și spui, puternic și cu argumente, eu.
Argetoianu era un om adânc. L-am auzit spunând: „Războiul ca
războiul, dar să vedem când va izbucni pacea.” N-a spus când
va fi sau când se va face pacea.
M.C.
Se gândea la o pace ca o înflorire?
M.
După cum îl știm noi, se gândea la o pace care va aduce suferințe
ca și un război. Cred că s-a gândit bine.
M.C.
Cum ați numi etapa pe care istoria europeană o parcurge astăzi?
M.
O numim cum o numește toată lumea - sfârșitul războiului rece.
M.C.
A fost un război în adevăratul sens al cuvântului...
M.
Da, un război care a costat mult, a făcut victime ca oricare alt
război. A fost vorba de un război politic între două sisteme.
Acum trăim pe ruinele lăsate în urma lui. Țările socialiste
suportă urmările acestui dezastru. După câte știm noi, la
sfârșitul războaielor au de suferit și învingătorii.
M.C.
Dar țările din răsăritul Europei n-au vrut comunism, ca să se
recurgă la sancționarea lor...
M.
Da, e ca și cum ar fi intrat în acest război de bunăvoie, cu
toată convingerea, și n-ar fi îmbrățișat sistemul de la Moscova
sub amenințarea tancurilor. Țările acestea au fost de două ori
nedreptățite. O dată că au fost lăsate pe mâna rușilor și a
doua oară că au fost tratate ca niște adversare. Lumea din
Occident, mai ales cea de la stânga, credea că românii, polonezii,
în fine, popoarele care se sovietizau, fac asta de bunăvoie și cu
bucurie. Câteodată nu mai e nimic de înțeles. Dacă judeci o
întâmplare de azi în raport cu cea de ieri, parcă mai înțelegi
ceva. Dar când știi că ea nu s-ar fi petrecut niciodată dacă
Europa nu s-ar fi împărțit în două...
M.C.
Ce-ar fi de făcut ca să nu ne mai gândim la toate acestea, Sire?
M.
Ce-ar fi de făcut... Să vedem că există o intenție adevărată
și un efort adevărat de înlăturare a efectelor acestui război.
Comunismul a pierdut, foarte bine, dar de ce nu e și înlăturat?
Crede Occidentul că restul care mai rămâne de făcut trebuie să
cadă în sarcina popoarelor? Au popoarele arme, tancuri, instituții
de constrângere? Comunismul trebuie să fie lichidat, dacă tot au
început; așa, se poate spune că au de gând să lase lucrul făcut
pe jumătate, ca să existe tot timpul tensiunea aceasta
distrugătoare.
M.C.
Evident lucru, popoarele din răsăritul Europei rătăcesc pe
ruinele războiului rece. Americanii au câștigat, Uniunea Sovietică
e pe cale de destrămare.
M.
Noi atragem atenția că ar trebui să fie destrămată. Dacă e pe
cale, doar, de destrămare și dacă acest proces stagnează într-un
punct oarecare, va fi chiar mai rău decât înainte. Când îi văd
pe polonezi sau pe români zbătându-se să iasă din ruinele
războiului rece, germanii sau francezii spun: „Așa eram și noi
după al doilea război.” Dar noi? Noi n-am ieșit din război
odată cu celelalte popoare? Asta se uită. Doar nu ne-am măcelărit
între noi și acum doar noi ne aflăm, iarăși, după un război!
Totuși, noi avem convingerea că și Occidentul suferă de pe urma
războiului rece. Asta e legea oricărui război; poate de data asta
să-și fi pierdut puterea, dar nu credem.
M.C.
Românii continuă să afirme că au fost nedreptățiți. În afară
de faptul că am fost aruncați din făgașul nostru de dezvoltare -
nici măcar nu se poate spune că suntem ca înainte de 1939, sau ca
la 1900, pur și simplu nu suntem încă nicăieri, la nici un nivel
-, în afară de asta, un mare potențial creator a fost distrus.
M.
Ca să câștige cineva, altcineva a trebuit să piardă. Nu vom fi
despăgubiți decât... cine știe, doar prin faptul că în curând
și Occidentul va intra în recesiune, dar asta nu poate fi o
consolare pentru nimeni. Nouă nu ne rămâne decât să ne adunăm
puterile și să ne ridicăm singuri de la pământ, fără să
așteptăm prea mult ajutorul altora. Dacă ne vor vedea activi și
dornici să ne redresăm prin noi înșine, atunci vor colabora cu
noi. La ajutor să nu ne așteptăm.
M.C.
Totuși, marile puteri învingătoare ajută Moscova.
M.
Nu, acesta nu e ajutor. E plată, pur și simplu, pentru a nu deveni
mai agresivă decât e. De aceea și ajutorul acesta, cum îl
numești, e dat în regim de urgență. Ceea ce trebuie împiedicat
acolo e ca dezordinea să nu devină mai mare decât e. O dezordine
într-o lume cu atâtea popoare care trag să fie libere și care fac
experiența asta pentru întâia oară, după multe decenii de robie,
îți dai seama ce proporții poate să capete! Gândul acesta e
covârșitor. De aceea, spunem că războiul rece a fost câștigat
de occidentali, dar pentru ca să-și păstreze această victorie vor
fi nevoiți să plătească din greu și să strângă și ei
cureaua, cum se spune pe românește.
~
2 comentarii:
Noi românii/
Ne-nflacaram si spunem cu ardoare:/
"Frumoasa-i tara noastra ca o floare!"/
Caci, în vîrtejul vietii personale /
Uitam ca îi lipseste din petale./
(DE >TRAIAN ASANAT<)
Stiu ca interviul general din 1991,cel putin sectiunea despre Basarabia este inregistrat,si l-am si vazut.Sunt curios daca exista inregistrarea completa a acelui interviu si daca exista inregistrarea video si/sau audio a acestuia de aici ... ?
Trimiteți un comentariu