My GnuPG key

We can communicate via secure e-mail using GnuPG / OpenPGP, which I strongly recommend. More details in this guide.

For those seeking to write to me, here is my public GnuPG key:

pub
4096R/0xC2B8B57AAAFC29CE 2016-02-29
Fingerprint=EA7F F4E9 08A4 B62D 34E0 9889 C2B8 B57A AAFC 29CE
sub 4096/0x059CDF01110D7CE9 2016-02-29

joi, 6 ianuarie 2011

Microsoft Windows a plecat în vacanță


Petrecându-mi vacanța de Revelion în Bușteni, pe Valea Prahovei, un eveniment m-a făcut să-mi dau seama că nu toți sunt așa fericiți ca mine.

Unii chiar au nevoie de ajutor ! De exemplu, bietul Microsoft Windows:



Nici driverele nu și le mai găsește, săracul - drept care afișează faimosul ecran albastru (Blue Screen of Death)...

Desigur, situația nu-i așa de dramatică: alte firme de publicitate stradală s-au orientat mai bine cu alegerea softului folosit pe panouri, așa cum scriam într-un articol mai vechi (ei folosesc Fedora Linux).

Deh, asta-i viața...

Altfel, peisajele din Bușteni sunt fabuloase...  :)





luni, 20 decembrie 2010

Florile dalbe


Florile dalbe
                                                                     de Adrian Păunescu


Așadar, nu mai e voie să cîntăm
Florile dalbe.
S-a făcut încă un pas înainte
În direcția cuceririi definitive
A fizionomiei noastre ca popor.
Nu mai e voie să cîntăm
Florile dalbe.


După ce trupele străine
Au plecat de la noi,
După ce ne-am bucurat
Că florile noastre sunt iarăși dalbe,
Auzim că nu mai avem voie să cîntăm
Florile dalbe, de Crăciun.


Crăciunul însuși nu ne era accesibil.
Singurul motiv pentru care
Crăciunul mai era sărbătorit
De cei tineri
E lipsa combustibililor:
Copiii pleacă în vacanța de Crăciun
Pentru că nu mai avem cu ce
Să încălzim școlile.
Dar florile dalbe nu se mai cîntă,
Se cîntă cîntece de mase
Din care nu înțelege nimeni
Nici un cuvînt,
Nici chiar cei care cîntă.


Nu se mai cîntă colinde,
La Radio o emisiune a mea
A fost hăcuită
Pentru că vroia să prezinte ascultătorilor
Colinde ale românilor.


Progrese mari
Semne de stabilitate
Și de prosperitate.


Dintre toți oamenii
Morții sunt cei mai fericiți
Pentru că n-au apucat momentul.
Florile dalbe se uită la noi
Veștejite.
Ce vină au ele,
Ce vină are acest neam răbdător
Care după ce că n-are pîine,
După ce că n-are căldură,
După ce că n-are Crăciun
De data aceasta se trezește
Și fără dreptul de-a cînta
Cîntecele liniștite care-i plac ?


Leru-i nu-i mai este ler,
Florile nu mai sînt dalbe
Cum am avut nenorocita inspirație
Să scriu acum cîțiva ani
Că leru-i nu-i mai este ler
Și florile nu mai sînt dalbe.


Și totuși vă spun un secret:
Cu tunurile dacă s-ar trage
În colindele românilor
Și în colindători,
Din adîncurile insondabile ale materiei
Se va ridica într-un tîrziu
Ca un murmur disprețuitor
În toată sonoritatea
Acestui spirit dacic
Colindul
Florile, florile dalbe
Leru-i ler și lelioară,
Zorior de ziuă
Seară de Crăciun


Și iar florile dalbe
Și iar leru-i ler
Și iar zorior de ziuă
Și iar seară de Crăciun
Pînă la sfîrșitul veacului
Și chiar și o veșnicie după.


Și-am zis cele ce le-am zis,
Florile dalbe
Tocmai cînd ați interzis
Florile dalbe
Și-o să spun ce cred cinstit,
Florile dalbe
O să cînt tot ce-am iubit,
Florile dalbe,


Grădinare, grădinar,
Florile dalbe,
Nu tăia așa bizar
Florile dalbe,
Că în ele de-i lovi,
Florile dalbe
Tot mai mult vor înflori,
Florile dalbe.


La anul și la mulți ani !


Breaza, 22/23 decembrie 1983
Din volumul „Poezii cenzurate”, editura Păunescu, 1990





sâmbătă, 13 noiembrie 2010

Rezervația de zimbri



Rezervația de zimbri


O mie de ani, vînătorii zeloși
Vînatul suprem al pădurii-l vînară
Nu porci, căprioare, fazani și cocoși
Ci zimbri, că ei sînt pe stema de țară!

Măreț animal este zimbrul cel mut!
O mie de ani de săgeți și rafale
Dar el, melancolic, ca și la-nceput
La nimeni nu-nchină puterile sale.

Cu milă privește spre brazda de plug
Spre ieslea lui tremură botul și nara
Mai bine vînat decît vită în jug
Căci zimbrul nu ia de la alții povara.

Pe sine se poartă în negre păduri
Și tropotul lui grea furtună anunță
Și-și duce lumina în ochii lui puri
Și tropot de zimbri viței în sămînță.

Mai bine trăiesc liniștiții plăvani
Furajul la iesle într-una le vine
Decît cel gonit de o mie de ani
Decît cel purtînd libertatea în sine.

Măreț animal și podoabă de preț
El liniște n-are, nicicînd și niciunde,
Din simplul motiv că e-atît de măreț
Că el nicăieri nu se poate ascunde.

Și el nici n-a prins păcătosul învăț
Să stea-n colivie, bîrlog sau în cușcă.
Decît să-i miroasă a bici sau a hăț
Mai bine-a săgeată și-a a strigăt de pușcă.

Dar, dup-o mie de ani de coșmar
Se șterge surîsul și doliul se leagă
Pe-un munte în Hațeg, în codrul bizar,
Rămîn zece zimbri, din rasa întreagă.

Vînat fără milă, stingîndu-se lent
Frumosul din stemă abia mai tresare.
Acum, l-a votat un întreg parlament
Să fie-apărat sub pedeapsa cea mare.

Nepoții acelor zeloși vînători
Îl roagă pe zimbru să se înmulțească
Dar el ar muri și de-o mie de ori
Decît înc-o dată un zimbru să nască.

Sătui de prigoană, cu un muget absent,
Abia de mai pasc și mai leorpăie apă
Și nici nu le pasă că un parlament
Bătrîna lor rasă ar vrea s-o re-nceapă.

Destul hăituiți, zac în mare plictis
Nimic nu-i irită – sînt parcă strigoii
Pe care o mie de ani i-au trimis
Să-ncarce de-o nouă revoltă și boii.

Greoi cum sînt ei, ca surparea de zid,
Chiar viața și-ar lua-o, dar nu au unealtă.
Și-atunci stau cu-ncetul și se sinucid
Nici ochii, spre umbra cu arc nu-i mai saltă.

Și cîntă ce cîntă acei ce-i păzesc:
„Ridică-te, zimbru, tradiție sfîntă!”
Dar pofta s-a stins: în mileniul cîinesc
Degeaba al zimbrilor imn li se cîntă.

Ei nici nu mai cred că există vreun om.
Sătui de prigoană, așteaptă un glonte.
Blocați în pădure, în ultim sindrom
Li-i moartea plăcere și viața un front e.


Și stă rezervația ca un azil
În care nimic nu mai vrea să se nască
Și zimbrul e, astăzi, cu voia, steril
Și poartă o față de vită, ca mască.

Destul l-au belit, l-au ucis, l-au gonit!
Destul i-au tăiat din copite cu coasa!
Colos mineral, zace zimbrul scîrbit
Strivindu-și în sine jignirea și rasa.

Și mugetul lui, ca de vechi patefon,
Abia mai ridică suflarea bolnavă.
I-au tras și lumină, i-au pus telefon,
Dar zimbrul, cu vremea, devine epavă.

În grevă, celulele sale s-au pus
Și creierii lui sînt uscați de prigoană
Puteri ca să pască aproape că nu-s.
Și paznicii-i dau apă dulce din cană...

Se roagă de el, dar se roagă-n zadar
Sînt gata să-l lase să fugă, dar zimbrul
S-a tras și din stemă, s-a tras din ziar
Și pleacă, tăcut, și din ultimul timbru.

Rugina, pe puștile morților vechi
Cît molia este, pe arc și săgeată,
Dar zimbrii păstrează distante perechi
Și nu vor mai fi pe aici niciodată.

Se stinge un neam, chinuit mii de ani,
Un neam luminat și puternic și mîndru.
Jignit de dușmani, ieftinit de plăvani,
Se-nchide-n afară și fuge-năuntru.


Ascultați poezia, în recitarea originală a lui Adrian Păunescu, aici.


miercuri, 13 octombrie 2010

Ați spus „proprietate intelectuală”? Este o iluzie...


Traducere: Răzvan Sandu

A ajuns să fie la modă să arunci dreptul de autor (copyright-ul), patentele și mărcile comerciale – trei entități diferite, care implică trei seturi diferite de legi – plus o duzină de alte legi, într-o „oală” comună, numită „proprietate intelectuală”. Acest termen, distorsionant și confuz, nu este utilizat în mod întâmplător. Companiile care au de câștigat de pe urma acestei confuzii îl promovează. Cea mai sigură metodă de a lămuri confuzia este să respingeți acest termen cu totul.

Conform celor spuse de profesorul Mark Lemley, care predă acum la Facultatea de Drept din Stanford, folosirea extensivă a termenului „proprietate intelectuală” este o modă care a survenit după fondarea, în 1967, a Organizației Mondiale pentru Proprietate Intelectuală (World “Intellectual Property” Organization - WIPO) și care a devenit comună doar în ultimii ani. Formal, WIPO este o organizație a Națiunilor Unite, dar reprezintă interesele deținătorilor de drepturi de autor, patente și mărci comerciale.

Termenul are o nuanță părtinitoare, care nu este greu de observat: el sugerează că trebuie să gândim despre drepturi de autor, patente și mărci comerciale ca și despre drepturile de proprietate asupra bunurilor fizice. (Această analogie este în contradicție cu teoriile juridice despre legea dreptului de autor, legea patentelor și legea mărcilor comerciale, dar numai specialiștii știu asta). De fapt, aceste legi nu prea seamănă cu cea care se referă la dreptul de proprietate asupra bunurilor fizice, dar folosirea termenului confuz „proprietate intelectuală” determină corpurile legiuitoare să modifice legile, astfel încât asemănarea să crească. Deoarece acestea sunt chiar schimbările dorite de companiile ce dețin drepturi de autor, patente sau mărci comerciale, părtinirea introdusă de termenul „proprietate intelectuală” le convine.

Lipsa de neutralitate este un motiv suficient pentru a respinge termenul; în numeroase rânduri, oamenii mi-au cerut să propun o denumire alternativă pentru această categorie generală – sau au propus propriile lor denumiri, uneori hazlii. Sugestiile includ IMP (de la Imposed Monopoly Privileges – Privilegii Impuse de Monopoluri) sau GOLEM-uri (de la Government-Originated Legally Enforced Monopolies – Monopoluri inițiate de Guvern și Impuse prin Lege). Unii vorbesc despre „regimuri de drepturi exclusive”, dar a spune „drepturi” atunci când vorbești despre restricții este, din nou, o contradicție.

Folosirea unora dintre termenii alternativi ar reprezenta o oarecare îmbunătățire, dar este o greșeală să înlocuiești „proprietate intelectuală” cu orice alt termen. Un nume diferit nu va rezolva problema de bază a expresiei: suprageneralizarea. Nu există acel „ceva” numit „proprietate intelectuală” - este o iluzie. Singurul motiv pentru care oamenii tot mai cred că are rost să vorbească despre o asfel de categorie generală este acela că folosirea prelungită a termenului incorect i-a indus profund în eroare.

În cel mai bun caz, „proprietate intelectuală” este o expresie acoperitoare pentru legi disparate. Persoanele fără pregătire juridică, care aud că un singur termen se aplică acestor legi diferite, tind să creadă că ele au un principiu comun și că funcționează similar.

Nimic nu este mai departe de realitate. Cele trei legi au origini diferite, au evoluat separat, acoperă activități diferite, cuprind seturi de reguli diferite și dau naștere la probleme sociale care nu au nimic în comun.

Legea dreptului de autor (copyright) a fost proiectată să încurajeze creația și arta și acoperă detaliile exprimării unei opere. Legea patentelor a fost gândită să încurajeze publicarea unor invenții utile, cu prețul de a conferi aceluia care publică o astfel de idee un monopol temporar asupra ei – un preț care merită plătit în unele domenii, iar în altele nu.

Din contră, legea mărcilor comerciale nu intenționa să încurajeze nici un mod anume de a acționa, ci doar să permită cumpărătorilor să știe ce anume cumpără. Din păcate, sub influența derutantă a termenului „proprietate intelectuală”, unii legiuitori au transformat-o într-o schemă care stimulează reclama anumitor produse.

Fiindcă legile acestea s-au dezvoltat independent, ele sunt diferite în fiecare detaliu - ca și în ceea ce privește principiile și metodele lor de bază. Deci, dacă învățați ceva despre legea dreptului de autor, este înțelept să presupuneți că în legea patentelor lucrurile stau altfel. Rareori vă veți înșela!

De obicei, oamenii spun „proprietate intelectuală” atunci când, de fapt, se referă la o categorie mai restrânsă sau mai largă. De exemplu, țările bogate impun legi nedrepte celor sărace, pentru a stoarce bani de la ele. Unele dintre acestea sunt legi referitoare la „proprietatea intelectuală”, altele nu; cu toate acestea, cei care critică practica caută această etichetă pentru că le-a devenit familiară. Folosind-o, ei denaturează natura faptelor. Ar fi mai bine să se utilizeze un termen precis, cum ar fi „colonizare legislativă”, pentru a se ajunge la esența fenomenului.

Profanii nu sunt singurii care sunt derutați de această expresie. Chiar și profesorii de drept, care predau despre legile amintite, sunt ademeniți și zăpăciți de seducția termenului „proprietate intelectuală”, ajungând să facă afirmații ce contrazic fapte pe care deja le cunosc. De exemplu, un profesor a scris, în 2006:

Spre deosebire de descendenții lor care pun acum bazele WIPO, creatorii Constituției americane aveau o atitudine principială, pro-concurențială, în ceea ce privește proprietatea intelectuală. Ei știau că drepturile sunt necesare dar... au ales să lege mâinile Congresului, restrângându-i puterile în multe feluri.”

Afirmația se referă la Articolul 1, Secțiunea 8, Paragraful 8 din Constituția Statelor Unite, care autorizează legea dreptului de autor și legea patentelor. Paragraful acela, totuși, nu are nimic de-a face cu legea mărcilor comerciale sau cu multe altele. Termenul „proprietate intelectuală” îl determină pe acel profesor să facă generalizări false.

De asemenea, termenul „proprietate intelectuală” duce la o gândire simplistă. El îi face pe oameni să-și concentreze atenția asupra asemănării superficiale pe care aceste legi o au - privilegiile artificiale create pentru unele dintre părțile interesate – și să ignore detaliile ce dau substanța legilor: restricțiile specifice pe care fiecare lege le impune publicului și consecințele lor. Concentrarea simplistă pe forma și nu pe fondul legilor duce la o abordare fals „economică” a tuturor implicațiilor ulterioare.

Aici, economia acționează, așa cum se întâmplă în multe cazuri, ca un vehicul pentru premise ce nu sunt atent examinate în prealabil. Spre exemplu, pentru judecăți de valoare - cum ar fi aceea că importantă este valoarea producției și nu libertatea sau etica vieții - sau pentru presupuneri false bazate pe fapte – cum ar fi acelea că existența drepturilor de autor în muzică ajută muzicienii sau că patentele farmaceutice finanțează cercetările în medicină.

O altă problemă este și aceea că, la scara largă impusă de termenul „proprietate intelectuală”, efectele specifice ale fiecărei legi în parte devin greu observabile. Aceste efecte provin din particularitățile fiecăreia – adică exact zona pe care termenul „proprietate intelectuală” îi încurajează pe oameni s-o ignore. De exemplu, o problemă ridicată de legea dreptului de autor este întrebarea dacă schimbul liber de înregistrări muzicale trebuie permis; legea patentelor n-are nimic de-a face cu asta. Legea patentelor ridică întrebări cum ar fi aceea dacă țărilor sărace ar trebui să li se permită să producă medicamente și să le vândă ieftin pentru a ajuta sănătatea oamenilor; legea dreptului de autor nu are nimic în comun cu asta.

Nici una dintre aceste probleme nu este strict economică, iar aspectele non-economice sunt foarte variate; folosirea generalizărilor „economice” supeficiale atunci când vorbim despre asta duce doar la ignorarea diferențelor. Punerea împreună a mai multor legi sub umbrela „proprietății intelectuale” ne împiedică să gândim clar despre fiecare dintre ele, luată în parte.

Astfel, orice opinie despre „problema proprietății intelectuale” și orice generalizare despre această categorie este, mai mult ca sigur, prostească. Dacă credeți că toate legile acestea reprezintă o singură problemă, atunci aveți tendința de a vă forma opiniile din generalități mult prea largi și grosiere, care nu sunt bune.

Dacă doriți să judecați clar despre chestiunile ridicate de patente, drepturi de autor, mărci comerciale sau multe alte legi de acest gen, atunci primul pas pe care trebuie să-l faceți este să renunțați la obiceiul de a le gândi unitar și să le tratați separat. Al doilea pas este acela de a respinge viziunea simplistă și limitată pe care o sugerează termenul „proprietate intelectuală”. Luați în considerare fiecare aspect, separat, și veți avea șansa de a-l judeca bine.

Și dacă este vorba să reformăm WIPO, haideți, printre altele, să propunem să i se schimbe numele.

vineri, 27 august 2010

Neutralitatea Internetului: este nevoie să acționați !


La 30 septembrie 2010 expiră termenul pentru care companiile din Uniunea Europeană pot să-și spună părerea despre oportunitatea menținerii Neutralității Internet-ului.

Până la această dată, firmele pot răspunde chestionarului Uniunii Europene, trimițând fișierul PDF completat.

Pentru cei care nu știu deja, fără Net Neutrality se va ajunge ca furnizorii de Internet să capete dreptul de a prioritiza traficul de rețea și anumite categorii de servicii digitale în funcție de „cine plătește mai mult” (advertising) sau alte interese de companie, mai mult sau mai puțin obscure. Altfel spus, pe Internet nu se va mai auzi decât „vocea” marilor companii BigBrother, cu resurse financiare foarte mari.

Promotoarea consultării europene este d-na Neelie Kroes.

Cred că membrii comunității de Software Liber românești - aceia dintre ei care au un cuvânt de spus în vreo firmă - pot aduce o contribuție la menținerea Neutralității Internetului, spunându-și părerea și trimițând formularul PDF completat.


Prin „efect de rețea”, puteți informa alte persoane pe care le știți preocupate de ideea de Libertate, rugându-le să trimită formularul și să atragă, la rândul lor, și atenția altora (inclusiv în grupuri specifice de pe rețelele sociale - Facebook, LinkedIn, Twitter, Identi.ca, etc.).


Despre morală, Biserică și stat


„Morala în sine, autonomă, e mai primejdioasă pentru religie decât ateismul. Știinta moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este, din punctul de vedere al Absolutului religios, egală cu zero. Seamănă cu Mersul trenurilor, după părerea mea. Poți s-o schimbi, ca pe tren, la care stație vrei. Omul autonom nu e capabil să creeze o ordine morală. O primește de sus, sau nu o primește deloc. Cum e posibilă morala publică? Prin înstăpânirea absolută a moralei religioase creștine. Dogmele creștine trebuie să poruncească normale morale, care, fără ele, nu se deosebesc de Mersul trenurilor decât prin obiect. Morala publică într-un stat creștin trebuie să stea sub imperiul certitudinii dogmelor creștine reflectate imperfect de omul mărginit. Dacă nu situăm Biserica deasupra statului, ne aflăm în treabă și fiecare face ce vrea."   Petre ȚUȚEA

sâmbătă, 31 iulie 2010

Telefoane Android (GNU/Linux) pe piața din România



Ca IT-ist, primesc multe întrebări de la prieteni care ar dori să știe ce telefoane mobile îi sfătuiesc să cumpere.

Desigur, nu există o „rețetă universală”, dar am recomandat întotdeauna telefoanele bazate pe GNU/Linux, mai precis pe sistemele de operare Android (promovat de Google) sau Meego/Maemo (de la Intel și Nokia). De ce ? Sunt multe motive, dar unele importante ar fi imunitatea foarte bună la viruși (treceți cu aceste mobile prin rețele wireless străine, nu ?), ușurința în utilizare și ritmul galopant în care software-ul Android este dezvoltat, îmbunătățit și corectat.

Altfel spus, dacă Symbian (devenit acum Software Liber) sau Windows Mobile reprezintă trecutul (aparatele tradiționale, cu care fusesem obișnuiți până acum câțiva ani), Android este viitorul dispozitivelor mobile (noua generație).

Online, oferta este foarte bogată, dar am încercat să compilez o listă a modelelor care se găsesc în prezent, în magazine sau pe site-urile din România.


Iată, mai jos, câteva modele de telefoane GNU/Linux și prețurile lor - în ordine aleatoare:


Motorola Milestone (comercializat ca Motorola Droid în Statele Unite)
 





Nokia N900  (cu Maemo)




HTC Desire (Orange, Vodafone)




Samsung I9000 Galaxy S (Orange, Vodafone)



Sony Ericsson Xperia X10 (Orange, MarketOnline)




HTC Hero Black


HTC Legend




Orange Boston



HTC Tatoo




Sony Ericsson Xperia X10 mini


HTC Wildfire



Acer beTouch E110



Samsung I5700 Galaxy Spica



Dacă auziți pe cineva spunând că GNU/Linux nu este un sistem de operare răspândit sau prea prietenos, mai gândiți-vă. Fără să știți, s-ar putea să aveți un exemplar Linux chiar în buzunarul Dvs. de la cămașă...   :-)

[Update 2 august 2010] : Dintr-un articol de pe blogul CHIP, aflu că piața de telefoane Android a avut o creștere de 886% față de anul trecut, iar Windows mobile e în scădere. Wow !!!